ICOMOS România găsește recenta acţiune a Guvernului României de a opri cursul dosarului de înscriere a Roşiei Montane în Lista Patrimoniului Mondial (LPM) UNESCO ca nefondată, inoportună și extrem de îngrijorătoare și interesul este ca aceasta să continue.
”Considerăm că interesul României este ca procedura UNESCO să continue,” arată experții ICOMOS România, într-un comunicat de presă. Cel mai important lucru pe care procedura UNESCO îl poate aduce este clarificarea valorii culturale a sitului Roşia Montană, explică aceștia. Raportul ICOMOS îl consideră deja demn de statutul de valoare universală excepțională, statut pe care doar Comitetul Patrimoniului Mondial UNESCO îl poate acorda prin decizia de înscriere în LPM. De asemenea, în baza atestării valorii universale excepţionale, UNESCO poate asigura asistenţa tehnică pentru păstrarea şi punerea în valoare a patrimoniului, într-o dezvoltare durabilă. Această dezvoltare durabilă ar putea fi susţinută şi prin fonduri europene sporite în cazul includerii în LPM, mai arată ICOMOS România.
Invocarea conflictului juridic cu compania ce ani de zile a ţinut ostatică dezvoltarea comunităţilor locale din zona Roşiei Montane pentru a opri procedura UNESCO nu are nicio explicaţie logică, din simplul motiv că nu înscrierea în Lista Patrimoniului Mondial este ceea ce împiedică exploatarea de la Roşia Montană sau ceea ce ar putea să constituie vreun motiv de despăgubiri ficţionale. Experții arată că siturile de la Roşia Montană se află în Lista monumentelor istorice încă din 1992 şi sunt evidenţiate şi în Anexa Legii 5/2000 care se referă la secţiunea zonelor protejate din cadrul planului de amenajare a teritoriului naţional. ”Mai mult, ca regulă de procedură, includerea în LPM nici nu ar putea să fie luată vreodată în discuţie dacă situl nu ar fi deja protejat de legislaţia noastră naţională,” arată specialiștii.
Conform prevederilor Legii minelor (85/2003), articolul 11, exploatările miniere sunt interzise în perimetrele care conţin astfel de valori ale patrimoniului cultural naţional. Chiar dacă, ipotetic, România ar pierde eventual arbitrajul internaţional invocat, acest lucru nu ar putea fi imputat nici propunerii de includere în LPM, nici patrimoniului cultural al zonei, ci, cel mult, autorităţilor care au făcut sau nu au făcut ceea ce ar fi trebuit şi era legal să facă în ultimii ani, se arată în comunicat.
Asocierea recentă a acestui subiect cu atribuţiile CSAT este, în opinia ICOMOS România, legitimă doar în spiritul şi litera strategiei naţionale de apărare, potrivit căreia promovarea identităţii naţionale, inclusiv prin prezervarea şi valorificarea patrimoniului cultural şi natural constituie obiectiv de securitate naţională, spune ICOMOS, în condițiile în care subiectul Roșia Montană se va afla pe ordinea de zi a CSAT din 27 iunie.
”Înscrierea Roşiei Montane în Lista Patrimoniului Mondial UNESCO ar însemna nu numai recunoaşterea internaţională a importanţei deosebite pentru umanitate a acestui loc unic, ci ar fi şi o uşă larg deschisă către o dezvoltare a zonei bazată pe patrimoniu ca resursă – fie ea culturală sau de mediu – văzută în toate părţile lumii civilizate ca un puternic motor economic. Refuzul guvernului de a deschide o astfel de uşă este regretabil, însă preocuparea guvernului de a o şi ţine cu orice chip închisă este ceva cu totul condamnabil şi inadmisibil, motiv pentru care ICOMOS România protestează cu fermitate,” se mai arată în comunicatul semnat de Consiliul Director al Comitetului Naţional Român ICOMOS.
Comitetul Național Român ICOMOS este o organizație națională constituită exclusiv din specialiști în domeniul patrimoniului construit, parte a ICOMOS – organizaţie internațională de expertiză a UNESCO.
Sursa: www.prieteniirosieimontane.ro